گروه انتشاراتی ققنوس | نگاهی به قلمروی مدیریتی به منزله یک سیستم: ایبنا
 

نگاهی به قلمروی مدیریتی به منزله یک سیستم: ایبنا

ایبنا

نویسندگان کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌ها با رویکرد تصمیم‌گیری و حل مسایل زمانی» معتقدند در دوران حاضر نمی‌توان با روش‌های پیشین، به اعمال مدیریت کارآمد پرداخت. آنان رویکرد سیستمی را برای این کار پیشنهاد می‌کنند، رویکردی که قلمرو تحت مدیریت را یک سیستم قلمداد می‌کند._ 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رویکرد سیستم‌ها در مقابل روش تحلیلی قرار می‌گیرد. رویکرد تحلیلی نیز هنگامی استفاده می‌شود که یک موجودیت از نظر اجزا یا عناصر تشکیل‌دهنده‌اش مورد بررسی قرار ‌گیرد. تحلیل فرآیندی است که از طریق آن کل به اجزای کوچک‌تری تقسیم می‌شود تا بتوان عملکرد کل را بهتر درک کرد. 
 
بسیاری از قوانین موجود در طبیعت با استفاده از همین روش کشف شده‌اند. دلیل اصلی استفاده از روش تحلیلی، ظرفیت محدود ذهن انسان در درک مفاهیم است. در این روش، اعتقاد بر این است که از طریق شکستن کل به اجزای کوچک‌تر و بررسی هر یک از این اجزا به طور مشروح می‌توان به درک کامل و صحیحی از جنبه‌های فردی موضوع دست یافت. 
 
طبق تفکر سیستمی، ویژگی‌های مهم یک سیستم از تعامل میان اجزای آن به وجود می‌آید؛ نه از فعالیت جداگانه آنها. بنابراین هنگامی که سیستم را تجزیه می‌کنیم، ویژگی‌های مهم خود را از دست می‌دهد. بنابراین سیستم یک کل است که با تحلیل قابل درک نیست. 
 
به طور کلی در تفکر سیستمی اعتقاد بر این است که افزایش شناخت را می‌توان با توسعه سیستم مورد مطالعه به دست ؛نه با تقلیل آن به اجزای کوچک‌تر. شناخت از کل به جزء پیش می‌رود نه از جزء به کل. در نتیجه، اعتقاد بر این است که شناخت کامل هر چیز آرمانی است که می‌توان به طور مداوم به آن نزدیک شد، اما هرگز نمی‌توان به آن دست یافت. 
 
اگر توضیحات بالا را در نظر بگیریم، بهتر می‌توانیم مقصود نویسندگان کتاب از به کار بردن تفکر سیستمی در مدیریت را دریابیم. به زعم آنان، قلمروی تحت مدیریت مدیران نظیر یک سیستم عمل می‌کند و بنابراین برای شناخت و سیطره بر آن باید از ابزارهای شناخت و کنترل سیستم‌ها استفاده کرد. 
 
برنامه‌ریزی برای مدیریت در دروه‌های مختلف متفاوت است و بر هیمن اساس نویسندگان کتاب معتقدند که بهترین برنامه‌ریزی مدیریتی در این دوران باید بر اساس تفکر سیستمی صورت گیرد. با افزایش پیچیدگی‌ها و کاهش سطح اطمینان در دنیای رقابتی امروز، استراتژی‌های مدیریتی مرسوم که تا مدتی پیش درست و کارآمد به شمار می‌رفتند، دیگر ناقص به نظر می‌رسند. 
 
آنان برای القای این مطلب به مخاطبان، ابتدا نظریه عمومی سیستم‌ها را شرح می‌دهند و سپس به معرفی سیستم‌های کارکردگرا می‌پردازند. سیستم‌های آزادگرایانه، تفسیری و نرم نیز بخش پایانی کتاب را به خود اختصاص داده است. 
 
به زعم این کتاب،‌ تفکر سیستمی در مدیریت با توجه به عوامل درونی و بیرونی سازمان تصویر کلی‌تری از آن ارایه می‌کند و اگر مدیرانی که تصور جزءنگر و تفکر خطی دارند به تفکر سیستمی روی آورند، می‌توانند به ابعاد مختلف یک موضوع و ارتباط آن با موضوعات دیگر و تاثیرات آن بر تعاملات درونی و بیرونی توجه و تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. 
 
چاپ نخست کتاب «تجزیه و تحلیل سیستم‌ها» نوشته داود محمدی، مجید رمضان و محمدرضا ابراهیمی، در شمارگان 1100 نسخه، 271 صفحه و بهای 55000 ریال از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه