گروه انتشاراتی ققنوس | فلسفه سیاسی : کتاب اندیشه روزنامه ایران
 

فلسفه سیاسی : کتاب اندیشه روزنامه ایران

سیاست مشغله گیج کننده اى است. مشکل مى توان گفت چه کسى به چه چیزى اعتقاد دارد. سیاستمداران مفاهیم را به طرقى مبهم و غیردقیق به کار مى برند.
چون با این کار مى توانند از اختلاف نظرها طفره روند. برعکس فیلسوفان سیاسى از عدم وضوح امور نفرت دارند و آن قدر یکدیگر را به ستوه مى آورند تا ابهام از میان برود.
اما این مسأله را هم نباید نادیده گرفت که محیط عملکرد سیاستمداران محدودیت هایى برکار آن ها اعمال مى کند که بسیار دشوارتر و توان فرساتر از چیزهایى است که فیلسوفان سیاسى با آن مواجه اند.
آدام سویفت، دراین کتاب موضعى انتقادى نسبت به سیاستمداران اتخاذمى کند و فیلسوفان سیاسى و فلسفه سیاسى را موضوع بحث خود قرار مى دهد.
او در این کتاب به خواننده نمى گوید که چه افکارى داشته باشد. هدفش شفاف کردن و توضیح دادن است، نه اقامه برهان. نویسنده سعى مى کند بعضى از استدلال هاى مهم فیلسوفان سیاسى را ارائه کند، به طریقى که خواننده را در فهم بهتر موضوعات موردبحث یارى دهد و کمک کند تا او خود نظرش را درباره آن ها معین کند.
درواقع این کتاب مى تواند به عنوان راهنمایى مقدماتى براى دانشجویان و سیاستمداران درحوزه فلسفه سیاسى باشد.
آنگونه که آدام سویفت دراین کتاب خود عنوان مى کند؛ سؤال فلسفه سیاسى این است که حکومت چگونه باید عمل کند، کدام اصول اخلاقى باید بر شیوه رفتار آن با شهروندانش حکمفرما باشد و باید درپى ایجاد چه نوع نظم سیاسى باشد. همانطور که این «بایدها» نشان مى دهد، نویسنده معتقداست که فلسفه سیاسى شاخه اى بسیارخاص از فلسفه اخلاق است که به موجه سازى و به این که حکومت چه باید (و چه نباید) بکند، علاقه مند است.
از گستره مفاهیمى که فلسفه سیاسى بدان ها مى پردازد این کتاب با چهارمفهوم سروکار دارد: عدالت اجتماعى، آزادى، برابرى و باهماد. نویسنده کار خود را دراین کتاب به این چهارمفهوم محدود کرده است تا کتاب کوتاه و قابل خواندن و طبق نظر خودش مقدماتى از آب درآید.
بهاى این کار آن بود که برخى مفاهیم بسیار مهم ناگفته مانده اند. ازجمله مفاهیم «اقتدار» و «وظیفه» که با هم ارتباط تنگاتنگى هم دارند.
درمجموع این کتاب براى مخاطبى تدوین شده است که مى خواهد درباره اندیشه هاى اخلاقى اى که به استدلال هاى سیاسى ساختار مى بخشند شخصاً بیندیشند. مفاهیمى که در این کتاب موردبحث قرار مى گیرند بسترى را شکل مى دهند که در آن مباحثات روزانه سیاسى شکل مى گیرند.
روزنامه ایران: فرهنگ و اندیشه: کتاب اندیشه 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه