گروه انتشاراتی ققنوس | سفر، راهی برای آموختن نگاهی به کتاب سفر به سرزمین خدایان؛
 

سفر، راهی برای آموختن نگاهی به کتاب سفر به سرزمین خدایان؛

روزنامه عصر اقتصاد

یک ضرب‌المثل هندی می‌گوید: گاوها با بو کردن یاد می‌گیرند، خردمندان با به یاد آوردن، سلاطین با پرسیدن و مردم عادی با دیدن. 
من رفتم که ببینم چون جزء مردم عادی بودم. 
کتاب سفر به سرزمین خدایان، شرح سفر یوسف خوش‌کلام، نویسنده کتاب است به کشور هند. سرزمین هزار آیین، هزار زبان و هزار رنگ که خوش‌کلام، سرزمین تنوعش می‌نامد. کتاب، سفرنامه‌یی کوتاه و مختصر است که در آن نویسنده با توانایی مخصوص به خودش – که در نوع سفر کردنش هم دیده می‌شود، بدون زیاده‌گویی، چهره‌یی دقیق از کشور هند به خواننده نشان می‌دهد.گ 
خوش‌کلام سفر را از ملزومات زندگی و حق مسلم همه مردم می‌داند. 
خود او در 20 سالگی ایرانگردی را به پایان رسانده، جهانگردی را آغاز می‌کند اما سفرهای او متفاوت از دیگر جهانگردان است. او بدون راهنما و اقامت در هتل سفر می‌کند و شبها را فرصت مغتنمی برای پیمودن راههای طولانی بین شهرها می‌داند تا روشنایی صبح فردا، دیدن‌ها را به او بنمایاند. خوش‌کلام دقیق و همه‌جانبه‌ می‌نگرد و زیبایی‌ها، زشتی‌ها و واقعیت‌ها را با هم می‌بیند و با کلامی روان و ساده این نوع نگرش را به خوانندگان کتابش منتقل می‌کند. در کنار بهت و حیرت ناشی از دیدار اماکن تاریخی و بناهای با شکوه، از ظلم سلاطین و چگونگی ساخته شدن بناها یا ماندگاری آنها می‌گوید و تلاش می‌کند ضمن پرهیز از زیاده‌گویی هر آنچه را که برای یک مسافر کشور هند لازم است، بیان کند. از شرایط جوی گرفته تا چگونگی قیمت‌ها، مسیرها، نوع تغذیه، فرهنگ مردم، تحمل، آیین، قوانین و هر چیز دیگری از چشمان نکته‌سنج نویسنده دور نمانده است. 
او در گفت و گویی راجع به نگارش کتابش می‌گوید: 
انتظار نداشته باشید، این کتاب از منظور توریسم به هند نگاه کند و فقط زیبایی‌های این کشور را نشان دهد. من تلاش کردم از تمامی شهرهای مهم هند بنویسم نه از آن مثلث طلایی شهرهای دهلی، جیپور و آگرا که در آنها از مردم و فرهنگ عادی خبری نیست. حتی به تاج‌محل از منظر دیگری نگاه کردم و با زبان مردم عادی صحبت کرد. من می‌خواستم خواننده: کتابم صرفاً در معرض تبلیغات توریستی قرار نگیرد و در لذت دیدن ناشناخته‌ها و ناگفته‌ها با من سهیم باشد. 
سفر به سرزمین خدایان حاصل یک سفر نیست. خوش‌کلام چندین بار به کشور هند سفر کرده است اما برای نگارش کتاب در سال 1382 به سفری 15 روزه می‌رود و یادداشت‌برداری می‌کند. 
او در کتاب اطلاعاتی دقیق و کلیدی از اماکن تاریخی و مذهبی، بناهای یادبود آیین‌ها و سنت‌ها و کاربرد آنها در زندگی روزمره مردم عامی می‌دهد. 
از خدایان و الهه‌های هندی می‌گوید و در کنار دیده ها با کمک گرفتن از منابع تاریخی، اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار می‌دهد. 
صرفه‌جویی در وقت و هزینه از اصول سفرهای خوش‌کلام است تا بتواند از اماکن بیشتری بازدید می‌کند. او در سفر پانزده روزه‌اش به سهند به بیش از سیصئ مکان دیدنی می‌رود و تیتروار همه این اماکن نام می‌برد تا توضیحی خارج از حوصله خواننده ارایه نکرده باشد و کتابش را به خیل هموطنانش که از حق سفر محرومند تقدیم می‌کند. 
سفر به سرزمین خداین اولین سفرنامه یوسف خوش‌کلام است اما یادداشت‌برداری از عادات او در هر سفری است. او علاقه‌مند است دیده‌هایش در سرزمین‌های دو را به آنها که امکانات رفتن به سفر ندارند، عرضه کند. خوش‌کلام متولد 1335 دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران است. 
پیش از این بیشتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و طنز فعالیت کرده است و مجموعه داستان کوتاه «کفش‌های شوالیه» را برای نوجوانان نگاشته است. داستان کوتاه «بیوک آقا»ی او جایزه ادبی اصفهان را در سال 1383 ربوده و تا کنون دهها داستان کوتاه به نشریات و مجله‌های مختلف کودک و نوجوان ارایه کرده است. 
ا.و درباره توریسم نیز مطالبی نگاشته که در مجلاتش چون صنعت حمل و نقل و ... چاپ شده است. 
خوش‌کلام در حال حاضر یادداشت‌هایش در سفر به کشور ژاپن را برای تالیف سفرنامه‌ای دیگر تنظیم می کند. او معتقد است با سفرنامه‌نویسی فرهنگ‌سازی می‌کند. خود در این باره می‌گوید: 
من معتقدم باید امکانات سفر را برای همه مردم فراهم کرد چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ فرهنگی، این جزء حقوق همه افراد است که متاسفانه اکثر مردم کشور ما از آن بی بهره‌اند. باید کتاب و مقالات زیادی در این زمینه چاپ شود و به این طریق مردم را واداشت تا سفر کنند و بیاموزند. 
سفر به سرزمین خدایان را انتشارات ققنوس در سال 1384 در قطع رقعی منتشر کرده است. 
 

 

ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه