گروه انتشاراتی ققنوس | زندگی در میان «مصریان باستان و همسایگانشان»: نگاه به «مصریان باستان و همسایگانشان»از مجموعه علم و ماجراهای علمی: خبرگزاری کتاب
 

زندگی در میان «مصریان باستان و همسایگانشان»: نگاه به «مصریان باستان و همسایگانشان»از مجموعه علم و ماجراهای علمی: خبرگزاری کتاب

«مصریان باستان و همسایگانشان» عنوان کتابی است که در آن فرهنگ‌ها و تمدن‌های باستانی مصریان، نوبه‌ای‌ها، هیتی‌ها و بین‌النهرینی‌ها جان می‌گیرند و به مخاطب خود نشان می‌دهد که این فرهنگ‌های باستانی تا چه حد در پیشرفت دنیای باستان تاثیرگذار بوده‌اند. اگر می‌خواهید مانند یک مصری لباس بپوشید یا مانند یک نوبه‌ای خانه بسازید می‌توانید از دستورات این کتاب پیروی کنید. 
ایبنا نوجوان: «مصریان باستان و همسایگانشان» یکی از عناوین مجموعه‌ی «علم و ماجراهای علمی» است که با ترجمه‌ی «مینا اعلا» منتشر شده است. 
 
این کتاب به شما نشان می‌دهد زندگی برای مصریان باستان و همسایگانشان، یعنی مردمی از فرهنگ‌های دیگر که در مجاورت مصر می‌زیسته‌اند چگونه بوده است. 
بین‌النهرینی‌ها، نوبه‌ای‌ها، هیتی‌ها، سوریانی‌ها، لیبیایی‌ها و مردم شهر‌های اِربلا، عیلام، شوش و ماری، همگی در سرزمین‌های نزدیک و تقریباً هم‌زمان با مصریان باستان می‌زیسته‌اند. این کتاب علاوه بر مصریان، اطلاعاتی درباره‌ی سه همسایه‌ی بزرگ و تاثیرگذار مصر یعنی بین‌النهرین، نوبه و هیتی به مخاطب می‌دهد. 
 
«مصریان باستان و همسایگانشان» با زندگی نخستین فرعون مصر که پنج هزار سال پیش حکومت می‌کرده آغاز می‌شود و با شکست کلئوپاترا به دست رومیان در سی سال پیش از میلاد پایان می‌یابد. یعنی فاصله‌ی زمانی نزدیک به سه هزار سال. 
 
جالب است که از زمانی‌که نخستین مردمان در این کتاب لباس‌هایشان را تهیه کرده‌اند، غذاهایشان را در زمین‌ها و مزارع کاشته‌اند و برداشته‌اند، فرزندانشان را بزرگ کرده‌اند و داستان‌هایشان را نقل کرده‌اند بیش از پنجاه قرن (پنج هزار سال) گذشته است؛ اما با وجود این فاصله، در این کتاب، اطلاعات زیادی درباره‌ی زندگی فرهنگ‌های باستانی مصر، نوبه و هیتی وجود دارد. 
 
اطلاعاتی نظیر این‌که: «مصریان، زنده یا مرده، طلسم‌هایی به خود می‌بستند که آن را «نظرقربانی» می‌خوانیم. معتقد بودند که نظرقربانی‌ها آن‌ها را در برابر شیاطین و چشم بد محافظت و یا قدرت خارق‌العاده و شانس بیش‌تری نصیبشان می‌کرد. مصریان، نظرقربانی‌های گوناگونی با خود داشتند؛ اما دو طلسم از بقیه رایج‌تر و مشهورتر بود. 
سرگین‌غلتان یکی از این دو نظرقربانی و طلسم و به شکل سوسک‌هایی مقدس بود. مصریان بر این باور بودند که سرگین غلتان به طور سحرآمیزی از گلوله‌های سرگین (یا فضولات) به وجود آمده‌اند. آن‌ها معتقد بودند که این حشرات به شخص مرده کمک می‌کنند تا دوباره به زندگی بازگردد.» 
 
یا اطلاعاتی راجع به بین‌النهرینی‌ها: «بین‌النهرینی‌ها کارهای قابل توجه بسیاری انجام دادند: آن‌ها نخستین قوانین نوشتاری را جمع‌آوری کردند؛ قصرهای باشکوهی ساختند و زمین‌های خشکشان را به کمک شبکه‌ای از کانال‌ها و آبراه‌ها آبیاری کردند؛ نخستین دستور غذاها را روی الواح گلی نوشتند و از طلا، عقیق سرخ و لاجورد آبی جواهرات زیبایی درست کردند.» 
 
اما نویسنده در «مصریان باستان و همسایگانشان» تنها به ارائه‌ی اطلاعات اکتفا نکرده و فعالیت‌های آموزشی جالبی را هم درنظر گرفته است. فعالیت‌هایی برای ساخت قایق بادبانی مصری، کفش‌های هیتی، لوح گلی و ردای سلطنتی که شما را بیش‌تر با دنیای باستان آشنا می‌کند. 
 
«گری بَکمن» استاد مطالعات و بررسی‌های هیتی و بین‌النهرینی دانشگاه میشیگان در مقدمه‌ی کتاب گفته است: «این کتاب که زیرکانه نگارش یافته، حاوی اطلاعات مفیدی است؛ پروژه‌ها و فعالیت‌های متنوعی معرفی می‌کند و به این ترتیب دری به زندگی مردمانی در جهان باستان مانند مصریان، بین‌النهرینی‌ها، نوبه‌ای‌ها و هیتی‌ها می‌گشاید. تمام فعالیت‌ها به درستی بازتاب اعمال و آیین‌های باستانی هستند و می‌توان آن‌ها را با وسایلی که در همه جا به سهولت یافت می‌شود انجام داد. پس این فعالیت‌ها را در خانه انجام دهید. آیا می‌خواهید مانند یک مصری لباس بپوشید و راه بروید؟ مانند یک هیتی غذا بخورید؟ مانند یک نوبه‌ای خانه بسازید؟ فقط از دستورات این کتاب پیروی کنید!» 
 
«مصریان باستان و همسایگانشان» اثر «ماریان بروایدا» است که «مینا اعلا» ترجمه‌ی آن را به عهده داشته است. 
این کتاب 188 صفحه‌ای را انتشارات ققنوس با قیمت 5500 تومان منتشر کرده است. 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه