پــســامــدرنــیـســم یا پستمدرنیسم (Postmodernism) به سیر تحولات گستردهای در نگرش انتقادی، فلسفه، معماری، هنر، ادبیات و فرهنگ میگویند که از بطن نوگرایی (مدرنیسم) و در واکنش به آن، یا بهعنوان جانشین آن پدید آمد. پیشوند «پسا» الزاما بیانگر آغاز یک دوره نیست و پسامدرنیسم میتواند واکنشی به مدرنیسم سالهای پس از جنگ جهانی دوم، یا واکنشی تلویحی به رویدادهای برجسته روزگاران پس از جنگ باشد. از این رو کتابی با عنوان «داستان پسامدرنیستی» نه نظری پسامدرنیستی به داستان، بلکه نگاهی است به داستانهایی که دوره پسامدرنیستی را در ادبیات و روایت خلق کردهاند. تشخیص اینکه دقیقا این دوره از چه زمانی و به واسطه کدام نویسنده شروع شده است کمی پیچیده است اما به واسطه سبک نوشتاری نویسندهها میتوان به دستهبندی آنها در این دوره پرداخت چنانچه «بکت» با سست کردن بنیان همپیوندی منطقی روایت، پیرنگ وابسته به فرم، توالی منظم زمانی و شخصیتها، از پیشروان جنبش پسامدرنیستی به شمار میرود.
گروهی پسامدرنیسم ادبی را ادامه یا گسترش مدرنیسم ادبی میدانند. در هر صورت میتوان گفت پسامدرنیسم دستکم بخشی از تاریخ وضعیتهایی است که تا امروز پشت سر گذاشتهایم. پسامدرنیسم ادبی هرچه باشد به هر حال جهان ادبیات را اندکی از سنگدلیهای مدرنیسم، مطلقگرایی آن در کشیدن مرز مشخص میان هنر والا و هنر و فرهنگ مردمپسند رهانیده است. برایان مکهیل، نظریهپرداز و منتقد آمریکایی در کتاب «داستان پسامدرنیسم» تلاش کرده است تا برای سوالهایی چون «داستان پسامدرنیستی چگونه داستانی است؟» پاسخهای درخور یابد. این کتاب در تلاش است تا مجموعهای فراهم آورد از درونمایهها و شگردهای داستانی. همچنین این کتاب قصد ترسیم کردن نظامی از ارتباطات و تمایزاتی را داشته که در زمره خاصی از متون جاری و ساری است. کتاب «داستان پسامدرنیستی» با عنوان اصلی «Postmodernist Fiction» در سال 2004 به چاپ رسیده است و مرجع خوبی برای منتقدان و علاقهمندان به داستان پسامدرنیستی است. کتاب شش بخش اصلی دارد که هر بخش به فصلهای مختلفی تقسیم میشوند. نویسنده در بخشهای مختلف کتاب تصویری از ویژگیهای آثار پسامدرنیستی ارائه داده است؛ ویژگیهایی چون: هزل، شیطنت، طنز سیاه، میان متنی دانستن متنها، روبرداری و تکهچسبانی، بهرهگیری از فراداستان، زمان آشوبی، پرداختن فراداستان تاریخ- نگاشتی، بازتاباندن ویژگیهای فن - فرهنگ و بیش- واقعیت، بازتاباندن پارانویایی. مک هیل توضیح میدهد که این کتاب در بنیاد، کتابی تکمفهومی است- و اعتراف به این نکته احتمالا باید بیش از اینها مایه شرمندگی من باشد. این مفهوم به سادگی بیان شده است: داستان پسامدرنیستی با داستان مدرنیستی تفاوت دارد، همانگونه که سخنسنجی زیر فرمان موضوعهای معرفتشناختی با سخنسنجی فرمانبردار موضوعهای هستیشناختی تفاوت دارد. کتاب «داستان پسامدرنیستی» با 549 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 24 هزار تومان به تازگی توسط انتشارات ققنوس منتشر و وارد بازار کتاب شده است.