گروه انتشاراتی ققنوس | جهان تنهایی:نگاهی به کتاب(دیوار): کتاب هفته
 

جهان تنهایی:نگاهی به کتاب(دیوار): کتاب هفته

کتاب هفته

اغلب ما به نوعی تنهایی را تجربه کرده ایم ، اما اگر روزی فرا رسد که فکر کنیم نسل انسان به کلی نابود و منقرض شده است وتنها انسان زنده روی زمین ما هستیم ، کیفیت وتعریف تنهایی اساسں متفاوت خواهد بود . شرایط گوناگون طبیعت ،‌هستی همان یک انسان را هم تهدید می‌کند و زندگی مفهوم و روندی دیگر می‌یابد . شخصیت اصلی رمان "دیوار " نوشته مارلن هاس هوفر مثل همه ما به زندگی عادی خود مشغول است که دیواری سرد ونامرئی دور تا دور او را فرامی گیرد و در حالی که او ،‌تنها ْ،‌اینسوی دیوار مانده است ،‌همه مردم وموجودات زنده آن سوی دیوار در حالت عادی زندگی _ نشسته یا ایستاده _‌مثل مجسمه هایی خشک شده وبه آرامی جان سپرده اند.یک دیوار مانده است ü، مرموز باجنس وماهیتی نامعلوم که در عرض یک زمان نامشخص کوناه از آسمان به زمین یا از زمین به آسمان قد افراشته و جهان را به دو نیم کرده است ؛ نیمی مرده و نیمی زنده و زنی تنها در نیمه زنده باید به زندگی دگرگون شده و تازه خو بگیرد و برای زنده ماندن تلاش کند. در این میان او که از آدمیزاد بیش از موجودات دیگر می هراسد با چند حیوان خانگی از جمله سگ ، گاو و گربه اش خانوادهای تشکیل می دهد و پس از گذر زمان وابستگی آنها تا حدی افزایش می‌یابد که هنگام مرگ یک عضو ،‌دلتنگی پیش می‌آید و حتی در زمان ناامیدی انسان برای ادامه تلاش و زنده ماندن ،‌وابستگی حیوانات به او به هدفی وادار کننده بدل می‌شود. نوع زندگی انسان به طور ناخودآگاه به سوی بدویت سوق پیدا می‌کند و شکار ، کار سخت روزانه و همزیستی با طبیعت و حل شدن در آن ،‌شیوه ناگزیر او می‌شود. حتی این تغییر در برخی عقاید انسانی نیز رخ میدهد و جنبه غزیزی زندگی انسان بر جنبه معنوی او پیشی می‌گیرد اما نه به حدی که او از افکار ، تخیلات و اوهام خویش نجات یابد بلکه او همواره در معرض رنج فکر کردن و شعور انسانی است در حالی که حیوانهای او فارغتر به شرایط جدید عادت می کنند و تا وقتی حیاتشان تهدید نشود از چیزی هراس ندارند. 
مارلن هاس هوفر نویسنده ای که به نگارش داستانهای علمی _ تخیلی معروف است ، در این رمان به تلفیقی از تحت تاثیر قرار میدهد. شخصیت اصلی داستان به شیوه گزارش نویسی به بیان 
جزئیات و نحوه زندگی خود پس از آن اتفاق عجیب می‌پردازد و با نوشتن این گزارش سعی میکند انسجام ذهن و حافظه خود را حفظ کند. ما در خلال داستان حتی از اسم این شخص هم مطلع نمی شویم اما با او تمام لحظات تلخ تنهایی ، ترس ، ناامیدی و تلاش برای بقا را درک می کنیم ،‌در واقع نام این شخصیت با تعمدی هوشیارانه ذکر نشده تا به عنوان یک موجود انسانی برجسته تر جلوه کند. در این گونه داستانها که شخص در دنیایی جدا از سایرین به دام می‌افتد و مسیر آموختن زندگی در طبعت شرع داده می‌شود ، فرد به دنیای سابق خود باز می گردد، همه چیز رنگ عادی می‌گیرد و داستان پایان می‌یابد اما در دیوار خلاف این الگو پی گیری می‌شود و نویسنده از همان ابتدا تگلیف خواننده را با انتهای گزارشش مشخص کرده و به او امید واهی نمی دهدبا این وجود آنقدر داستان را جذاب تعریف می‌کند که کمتر کسی از خواندن ادامه داستان منصرف می‌شود. چاپ اول "دیوار" نوشته مارلن هاس هوفر با ترجمه شیرین قرشی در سال 1387 وبا قیمت 3500 تومان وارد بازار نشر شده است.
 
 
کتاب هفته : 20/7/87
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه