گروه انتشاراتی ققنوس | تاریخ سلوکیان و اشکانیان برای همه: کتاب هفته
 

تاریخ سلوکیان و اشکانیان برای همه: کتاب هفته

سقوط سلسله هخامنشی و استیلای اسکندر مقدونی بر ایران ، فصل نوینی در تاریخ ایران گشود. اسکندر کوشید تا به حکومت جدید صورتی پایدار و شکلی قانونی بدهد. پیروزی های او فقط با انتقال مداوم قوا از اروپا به ایران ممکن بود عملی گردد وازاین گذشته، نیروی نظامی باید بود در سرزمین های تسخیر شده مستقر گردد. اسکندر برای نیل به این مقاصد ، شبکه بزرگی از شهر های تازه تأسیس را پدید آورد که قوای نظامی مقدونی و یونانی در آن ها مستقر شدند. بدین ترتیب بیش از هفتاد شهر جدید به فرمان اسکندر پایه گذاری شد.
در برخی از این شهر ها هزاران تن از اهالی بومی در کنار یونانیان و مقدونیان ساکن شدند. منظور از اروپا به آسیا این بود که ساکنان آن امپراتوری عظیم را درهم آمیزد و از آنان قومی واحد پدید آورد. جمعیت مقدونیه به تنهایی احتیاج شدید اسکندر به نیروی انسانی را بر طرف نمی کرد. بدین سبب، در ایالات شرقی ایران یعنی باختر (باکتریا) و سغد تعدادزیادی یونانی متوطن شدند. در نتیجه ، هم اسکندر از آن نواحی دوردست آودگی خاطر یافت و هم منافع یونانیان با علایق اسکندرهماهنگ شد. 
هدف سیاست شهر سازی اسکندر ، بیشتر نظامی بود تا اقتصادی و سیاسی ، اما این سیاست در نهایت از حدود دیدگاههای اولیه و اصلی اسکندر فراتر رفت . هزاران بازرگان و پیشه ور یونانی که به امید انجام معاملات سودمند در نواحی شرقی به دنبال لشکر اسکندر در حرکت بودند، در شهرهای جدید اقامت گزیدند و رشته های جدیدی از فعالیت های تجاری یونان روابط دیرینه داشتند و این امر ،‌توسعه مبادلات بازرگانی میان سرزمین های شرقی و یونان را آسان تر می‌ساخت .
با مرگ اسکندر، سردارانش برای سلطه بر متصرفات او درگیر جنگ شدند ودر هر یک از بخش های امپراتوری اسکندر ، سرداری به قدرت رسید. دراین میان ، ایران و بین النهرین تحت استیلای سلوکوس قرار گرفتند و سلسله سلوکیان بنیان نهاده شد. این سلسله تا سال 250 پیش از میلاد دوام آورد و نهایتا بدست پارتیان آریایی نژاد بر افتاد. البته نفوذ فرهنگ یونانی از میان نرفت و برای چند سده دیگر کمابیش تداوم یافت. 
کتاب" سلوکیان و اشکانیان "نوشته نادر میر سعیدی ، این فصل مهم وکمابیش ناشناخته از تاریخ ایران را به شکلی مختصر برسی کرده است . این کتاب ضمن مرور تاریخ سیاسی و نظامی سلوکیان و اشکانیان ، اوضاع اجتماعی و فرهنگی این دوران را نیز مد نظر قرار می دهد و به مسایلی چون اوضاع اقتصادی ، زبان و خط ، دین وهنر می‌پردازد. این موضوعات و موضوعات دیگری که درکتاب طرح نشده است ، در آثار تحقیقی دیگری همچون مجموعه بزرگ تاریخ ایران کمبریج ، تاریخ مردم ایران(پیش از اسلام ) نوشته عبدالحسین زرین کوب و خصوصا کتاب مختصر اما جامع پارتیان ، اثر مالگوم کالج مندرج است و از حیث پژوهشی کتاب سلوکیان و اشکانیان چیزی بر دانسته های پیشین نیفزوده است. 
اما ارزش این کتاب در بیان ساده و روان آن و توصیف عصری مهم درتاریخ ایران به شکل ساده و مختصر برای مخاطب عام است . مخاطبی که به سبب فقدان پیش آگاهی های تاریخی امکان استفاده از کتاب های یاد ده را ندارد . کتاب سلوکیان و اشکانیان ، در«160»صفحه ،باشمارگان (2)هزار نسخه و با بهای« 2500 »تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. 
 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه