گروه انتشاراتی ققنوس | اطلاعاتی تازه درباره کنفوسیوس: ایبنا و شخصیت های تاثیر گذار
 

اطلاعاتی تازه درباره کنفوسیوس: ایبنا و شخصیت های تاثیر گذار

خبرگزاری ایبنا

کتاب «کنفوسیوس، فیلسوف و معلم چینی» با ترجمه فرید جواهرکلام منتشر شد. جواهرکلام این اثر را شامل اطلاعاتی درباره کنفوسیوس دانست که شاید تاکنون از آنها مطلع نبوده‌ایم. وی همچنین از آثار در دست چاپش خبر داد._ 
این مترجم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اطلاعات نو گفت: برای مثال در این کتاب می‌خوانیم که «کنفوسیوس» تلفظی از نام اصلی اوست که توسط کشیشان اروپایی رواج یافت و در واقع اسم اصلی او نیست. این کشیشان که به چین سفر کرده بودند، جذب تفکرات کنفوسیوس شدند و آثارش را ترجمه کردند. 
 
جواهرکلام ادامه داد: فقری که کنفوسیوس در کودکی با آن روبه‌رو بود، کار او در منزل بزرگان و باربری نکات جالب توجهی دیگری از زندگی این حکیم چینی‌اند که در این کتاب بیان شده‌اند. در واقع فقری که کنفوسیوس با آن دست و پنجه نرم کرد، وی را پروراند و نظیر فولادی آب‌دیده کرد. 
 
این مترجم با اشاره به آرزوی کنفوسیوس برای به دست آوردن مقامی در دستگاه دولتی، گفت: او سرانجام پس از به شهرت رسیدن، مقامی نه چندان مهم به دست آورد و را‌ه‌هایی پیشنهاد کرد که دولت از طریق آنها می‌توانست به قدرت بیشتر دست یابد و به رفاه مردم کمک کند، اما این راه‌ها در زمان حیات او به کار گرفته نشدند. 
 
وی افزود: به کار گرفتن پیشنهادات کنفوسیوس پس از مرگش کارآمدی آنها را اثبات کرد و به این طریق بر شمار پیروان او افزود. او دین خاصی را پیشنهاد نکرد، اما این کتاب به‌خوبی رفتارهای پیامبرانه و پرهیزکاری، روزه گرفتن و دعا خواندن او را شرح داده است. 
 
این مترجم یادآور شد: این کتاب کم‌حجم، اما پربار و خواندنی است. 
 
وی با اشاره به تبیین جایگاه کنفوسیوس در چین فعلی گفت: مائو تسه تونگ، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین، گفته بود که از هشت سالگی از کنفوسیوس بدش می‌آمد، زیرا او منش اشرافی داشت. به همین دلیل جایگاه کنفوسیوس در چین کمرنگ شد، اما رییس جمهور بعدی چین در سخنرانی‌اش سنت‌ها و اخلاقیات ملت چین را یادگار آموزه‌های کنفوسیوس دانست و به این ترتیب جایگاه این حکیم دوباره رونق گرفت و مقبره‌اش بار دیگر به زیارت‌گاه تبدیل شد. 
 
جواهرکلام همچنین از آثار در دست چاپ و ترجمه‌اش خبر داد و گفت: «تاریخ اشکانیان» و کتاب حجیم «امپراتوری گمشده» که به تاریخ هخامنشیان می‌پردازد و رویکردی مثبت به آن دارد، از آثاری‌اند که در نوبت چاپ دارم. 
 
وی «تاریخ اشکانیان» را نیز اثر در دست ترجمه‌اش معرفی کرد. انتشار این سه اثر را انتشارات فرزان روز عهده‌دار است. 
 
کتاب «کنفسیوس، فیلسوف و معلم چینی» در شمار مجموعه «شخصیت‌های تاثیرگذار» است که از سوی انتشارات ققنوس منتشر می‌شود. 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه