گروه انتشاراتی ققنوس | «از دانش تا فرزانگی» منتشر شد: خبرگزاری کتاب
 

«از دانش تا فرزانگی» منتشر شد: خبرگزاری کتاب

خبرگزاری کتاب

«از دانش تا فرزانگی» با دو گفتار درباره غربت فلسفه در روزگار امروز منتشر شد. او در این کتاب به بررسی نسبت سنت و تجدد پرداخته است.- 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از نظر «ناقد»، غربت فلسفه مدت‌هاست آغاز شده و اهل اندیشه و اصحاب فرهنگ، دیرزمانی است که میدان را خالی کرده و حوزه عمومی را به فوتبال باخته‌اند؛ بنابراین شاید بتوان این اثر را کتابی شامل دغدغه‌های روشنفکرمآبانه یک نویسنده دانست. 
 
این کتاب از دو گفتار از خسرو ناقد و چندین گفت‌وگو با او درباره موضوعات مختلف تشکیل شده است، از همین رو نمی‌توان موضوع واحدی را برای آن مشخص کرد. ادبیات معاصر آلمان و نگاه فلسفه‌محور، دیدگاه‌های لشک کولاکوفسکی، دیدگاه‌های کارل پوپر و کتاب «چرا جنگ» موضوعات گفت‌وگوهای این کتاب را تشکیل می‌دهند. 
 
ناقد در یکی از دو گفتار این اثر که به بررسی نسبت سنت و تجدد اختصاص یافته است، تعامل روشنفکران با سنت را نوعی «سازگاری ناسازوار» می‌‌داند که در عین وابستگی به یکدیگر، دچار تضادند. او به روایتی کهن اشاره می‌کند که در آن، متجددان به کوتوله‌هایی تشبیه می‌شوند که بر شانه‌های غول‌ها که همانا پیشینان باشند نشسته‌اند و از این رو به رغم جثه ریزشان، دوردست‌ها را بهتر می‌توانند ببینند. 
 
محتوای این کتاب بیش از همه، گویای دیدگاه‌ها و برداشت‌های نویسنده درباره مسایلی است که دل‌مشغولی‌های روشنفکران را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که او نخستین گفتار کتابش را به بررسی «نقش و جایگاه روشنفکری» اختصاص داده است. او در این بخش، مفهوم روشنفکری، نقد بیان و نگارش روشنفکران و پیشینه تاریخی اصطلاح روشنفکر را بررسی می‌کند. 
 
یکی از بخش‌های شایان توجه این اثر، پی‌گفتار آن با عنوان «غوغای فوتبال، غربت فلسفه» است. ناقد معتقد است که اهل اندیشه و اصحاب فرهنگ، دیرزمانی است که میدان را خالی کرده و حوزه عمومی را به فوتبال باخته‌اند. او تاکید می‌کند که غربت فلسفه از زمانی آغاز شد که سنت دیرپا و کششی که خواهان وحدت آموزه‌های فلسفی و زندگی انسان بود از میان مردمان رخت بربست. 
 
وی توضیح می‌دهد که محبوبیت و جذابیتی که امروز فوتبال و فوتبالیست‌ها در میان عامه مردم و به‌ویژه جوانان دارند، در دوران طلایی فلسفه در آتن، به فلسفه و فیلسوفان تعلق داشت. جوانان مشتاق برای آگاهی از چرایی‌های این‌جهانی و آن‌جهانی در میدان‌های شهر، گرد سقراط حلقه می‌زدند و با پرسش‌های خود درباره جهان، آفرینش و انسان، زمینه جدل‌های فلسفی و مناظره در میهمانی‌ها را فراهم می‌آوردند. در حالی که این اشتیاق، امروزه به هیجان‌های آنی فوتبال تعلق گرفته است و در هیاهوی ورزشگاه‌ها نمود می‌یابد. 
 
بخش پایانی این کتاب به «نمایه» اختصاص یافته است. 
 
چاپ نخست کتاب از «از دانش تا فرزانگی: گفتارها و گفت‌وگوهایی پیرامون فلسفه و ادبیات» با شمارگان 1100 نسخه، در 215 صفحه و به بهای 52000 ریال از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد. 
 
ثبت نظر درباره این نقد
عضویت در خبرنامه