گروه انتشاراتی ققنوس | از تابستان الجزایر تا جنایت در آمریکا
 

از تابستان الجزایر تا جنایت در آمریکا 1398/10/21

مشاهده خبر

 

.........................

منبع: خبرگزاری ایرنا

یکشنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸

.........................

 

دو کتاب تازه از دو نویسنده پرکار و پرمخاطب برای آن دسته ازاهالی ادبیات که داستان‌های کوتاه و کتاب‌های کوچک را دوست دارند، به چاپ رسیده است. آلبر کامو را بیشتر به رمان‌ها و داستان‌هایش می‌شناسیم، اما او نوشتن را از روزنامه‌ها آغاز کرده و مقاله‌نویس مشهوری است. بخشی از مقاله‌های او به تازگی به فارسی برگردان و در قالب کتابی به نام تابستان، منتشر شده است.

تابستان شامل هشت مقاله است که آلبر کامو در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۳ نوشته است. این مجموعه نخستین بار در سال ۱۳۵۴ با نام کامل این کتاب تابستان الجزایر، منتشر شد. بیشتر این مقالات درباره کشور الجزایر است، پدر این نویسنده یک فرانسوی مقیم الجزایر بود و کامو از تولدش در ۱۹۱۳ تا ۱۹۴۰، این سرزمین تابستانی را ترک نکرد، ترک الجزایر نیز برای او نه یک انتخاب که یک اجبار بود.

کامو در یکی از مهم‌ترین مقاله‌های با عنوان مینوتور یا توقفگاه وهران، درباره دومین شهر مهم الجزایر در آن سال‌ها می‌نویسد و توصیفات شگفت‌انگیزی با بیان داستان‌گونه و ادبی خود دارد. کامو در این مقاله توضیح می دهد که این شهر چه ویژگی‌هایی دارد و با بیان شوخ طبعانه به نقد تلخ شهر می‌پردازد.  در مقاله دیگری، کامو به نام پرومته در دوزخ، از زندگی انسان امروزی، می‌گوید که چون پرومته‌ای در زنجیر، رنج می‌کشد و توان آن را ندارد که ناله سر دهد. دیگر مقالات این کتاب، درخت‌های بادام، راهنمایی کوچک برای شهرهای بدون گذشته، تبعید هلن، راز، بازگشت به تیپازا و دریای نزدیک نام دارد.

کتاب تابستان، نوشته آلبر کامو، ترجمه فرشته فریس‌آبادی در ۱۱۸ صفحه توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

جنایت در آمریکا

داستان‌های کوتاه برای مخاطبان ادبیات، همیشه جذابیت و اهمیت داشته‌اند، وقتی پای نویسنده‌ای چون جان استاین بک در میان باشد این جذابیت، بیشتر هم می‌شود. کتاب جنایت، مجموعه‌ای از چهار داستان کوتاه از کتاب دره‌دراز جان استاین بک است که در یک مجموعه به چاپ رسیده‌اند. جنایت چهار داستان کوتاه به نام بلدرچین سفید، تسمه، خودپاسبان و جنایت را در خود دارد که درباره روابط انسانی مردمان آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم، سخن می‌گوید. کتاب جنایت، مجموعه داستان‌های کوتاهی از جان استاین بک، با ترجمه مهرداد وثوقی، در ۷۱ صفحه توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

این دو کتاب در مجموعه پانوراما منشتر شده که با هدف دسترسی به گزیده‌ای از آثار بهترین نویسندگان جهان در دستور کار انتشارات ققنوس قرار گرفته‌اند.

Leave your comment
Newsletter