گروه انتشاراتی ققنوس | فضا و مکان در رمانم شناور است ـ گفتگوی ایبنا با احمد درخشان نویسنده رمان مه‌مانی
 

فضا و مکان در رمانم شناور است ـ گفتگوی ایبنا با احمد درخشان نویسنده رمان مه‌مانی 1396/10/13

نویسنده رمان «مه‌مانی» در گفت‌وگو با ایبنا:

فضا و مکان در رمانم شناور است

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۶
 
 
احمد درخشان درباره رمان خود که به تازگی منتشر شده گفت: ایده‌ایی که باعث نگارش این کتاب شد، فضای بسته است و اینکه چرا یک فرهنگ به نقطه‌ای می‌رسد که بازتولید معنا ندارد.
 
فضا و مکان در رمانم شناور است
 
احمد درخشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره رمان جدید خود گفت: «مه‌مانی» اولین رمان من است. این رمان ماجرای معلمی است که به روستایی برای تدریس می‌رود و در آنجا از سوی روستاییان پذیرفته نمی‌شود. فضای این روستا واقعی نیست و یک تم غیرواقعی و سوررئال بر روستا حاکم است. زمان در این رمان خطی نیست و بر عناصر دیگر رمان تاثیر می‌گذارد. فضا و مکان در «مه‌مانی» سیال و شناور است. اتفاقاتی که در روستا می‌افتد به روابط بین روستاییان و معلم غریبه می‌پردازد و بر نپذیرفتن این غریبه بین هنجارها و قوانین روستا تاکید دارد.

این نویسنده درباره اولویت معنایی خود از نگارش این رمان توضیح داد: هدف من نشان دادن بستگی یک محیط و فضای خاص، نپذیرفتن کسی غیر از خود، بسنده‌کردن به دانش خود و پس‌زدن عنصر خارجی بود و از انتخاب شغل معلمی برای فرد غریبه،‌ مفهوم کنایی علم را در نظر داشتم. اولویت من با نوعی واکاوی خودشناسی و آگاهی از قدرت‌های درونی و مواجهه با عنصرهای خارجی که در این رمان روستاست، بوده است.

درخشان درباره ایده‌ای که باعث نوشتن این رمان شد، تصریح کرد: ایده‌ایی که باعث نگارش این کتاب شد، فضای بسته است و اینکه چرا یک فرهنگ به نقطه‌ای می‌رسد که بازتولید معنا ندارد و اینکه حتا دانش خود را هم به راحتی نمی‌پذیرد. در این رمان واکاوی شخصیت‌ها برایم خیلی اهمیت داشت و شخصیت اصلی در مواجهه با یک آزمون قرار می‌گیرد.

نویسنده رمان «مه‌مانی» درباره فصل‌بندی این رمان گفت: «مه‌مانی» در یازده گذر روایت می‌شود. گذر اول با جمله‌ای از کمدی الهی دانته آغاز می‌شود بدین مضمون که؛ ای که داخل می‌شوی، دست از هر امیدی بشوی.

رمان «مه‌مانی» نوشته احمد درخشان به تازگی از نشر هیلا در 223 صفحه با قیمت 15000 تومان راهی بازار کتاب شده است. از این نویسنده پیش از این دو مجموعه داستان به نام‌های «تغییر مسیر باد قدغن است» و « مرده نو» از نشر افراز منتشر شده است.
 
ثبت نظر درباره این خبر
عضویت در خبرنامه